logo-fc-sabine-114

Kan ik urineverlies voorkomen of verminderen?

Met enkele eenvoudige maatregelen kun je urineverlies voorkomen of verminderen.

  • Stel het plassen niet te languit. Neem rustig de tijd om de blaas volledig te legen.
  • Neem op het toilet een natuurlijke zithouding aan met de voeten vlak op de grond en de benen lichtjes gespreid.
  • Ontspan de bekkenbodemspieren en laat de urine stromen zonder te persen of de buikspieren te spannen. Onderbreek het plassen niet, want dat kan incontinentie juist in de hand werken.
  • Maak gedurende de dag de bekkenbodemspieren sterker door deze regelmatig aan te spannen.
  • Spreid de vochtinname over de gehele dag. Het is belangrijk 1,5 tot 2 liter per dag te drinken om uitdrogingsverschijnselen, nierproblemen en urineweginfecties te vermijden. 
  • Drink niet te veel koffie, thee en alcohol. Deze dranken kunnen de blaaswand irriteren.
  • Voorkom inspanningsincontinentie door pre- en postnatale gymnastiek. 
  • Pers zo weinig mogelijk tijdens de stoelgang. Bij verstopping kun je beter meer groenten en fruit eten.
  • Maak het toilet gemakkelijk bereikbaar en zorg voor kleding die snel opengaat. 
  • Tracht te vermageren indien je overgewicht hebt. Dat kan helpen om de druk op de blaas en de bekkenbodemspieren te verminderen. De sluitspier kan hierdoor beter functioneren.
icon-phone
0486 63 51 61
icon-email